Articole recente

Schimbul de replici între Palatul Victoria şi Palatul Cotroceni a continuat şi marţi seară. Invitat la o emisiune TV, premierul Călin Popescu Tăriceanu a răspuns acuzaţiilor preşedintelui Băsescu privind lipsa de onestitate a Guvernului. Mai exact, Şeful Executivului a dezvăluit că preşedintele i-a propus, luni, într-o discuţie telefonică, să se întâlnească după şedinţa de marţi a Guvernului pentru a discuta despre salarii. Tăriceanu a precizat că, în discuţia telefonică, atât el, cât şi preşedintele şi-au menţinut punctul de vedere pe această temă, dar că a acceptat întâlnirea deoarece nu era normal să refuze.

„Haideţi să vă spun ceva ca să lămurim chestiunea cu onestitatea. Dezbaterea cu salariile o cunoaşteţi? Bine, da. Poziţiile primului-ministru şi ale preşedintelui? Ieri am primit un telefon după-amiază. Sunt anunţat că mă sună preşedintele. N-am ştiut de ce mă sună, cred că este civilizat să răspund la telefon. «Da, bună seara, domnule preşedinte». «Domnule prim-ministru, ştiţi, toată situaţia asta cu salariile, cred că ar fi bine să ne întâlnim să stăm de vorbă». «Da, ne întâlnim, ok, dar să ştiţi un lucru, eu nu ştiu dacă am demonstrat că mă interesează în primul rând câştigul electoral, ci mai degrabă interesul României, care trebuie să ne intereseze pe amândoi? »", a relatat Tăriceanu.

Ieşirea neanunţată a preşedintelui

Ulterior, a povestit premierul, înainte de întâlnirea care urma să aibă loc marţi seara, fără să îl anunţe, preşedintele Traian Băsescu a susţinut o declaraţie de presă în care a acuzat Guvernul de lipsă de onestitate. În aceste condiţii, discuţia sa cu şeful statului nu a mai avut loc. „Astăzi mă uit la televizor şi văd ce spune preşedintele: că premierul, cu care discutase cu o zi înainte, este lipsit de onestitate şi aşa mai departe. Deci, că vorbim de onestitate, unde este onestitatea? Pe de o parte sunt invitat la o discuţie, iar pe de altă parte iese la televizor", a întrebat Tăriceanu. Premierul a explicat că şedinţa de guvern era anunţată şi că se ştia practic care este atitudinea Guvernului, înainte de telefonul preşedintelui. „Am stabilit în principiu să ne întâlnim în a doua parte a după-amiezii, spre seară, dar nu ne-am mai întâlnit pentru că dânsul a ieşit să dea sentinţe, să-l categorisească pe primul-ministru în fel şi chip. Deci, cine vorbeşte de onestitate?”, s-a întrebat retoric Tăriceanu.
Întrebat dacă va mai accepta să discute cu preşedintele pe tema salariilor, premierul a răspuns că acesta este „un joc care merge un pic prea departe" şi că nu o dată s-a trezit că atitudinii sale corecte, raţionale şi decente în relaţia cu şeful statului i s-a răspuns cu astfel de jocuri.

Băsescu, „rupt de realitate”

În acest context, premierul Tăriceanu l-a criticat pe şeful statului că trăieşte într-o lume care nu are legătură cu realitatea prin susţinerea unei majorări salariale de 50%, calificând acuzaţiile preşedintelui la adresa Executivului în cazul salariilor drept „aberaţii”. „Eu cred că preşedintele trăieşte într-o lume care nu are legătură cu realitatea. În orice economie din lume trebuie să existe o corelaţie între productivitate şi salarii. Şi aceste salarii se bazează pe performanţă economică. Dacă vreţi să-mi spuneţi că preşedintele are dreptate pentru că salariile pot să crească de azi pe mâine cu 50%, eu vă spun atunci că discutăm inutil. Nu mai am ce argumente să aduc în faţa unei asemenea aberaţii”, a spus prim-ministrul.
Mai mult, liderul PNL nu s-a sfiit să îi atace şi pe ceilalţi şefi de partide. „Preşedintele ca şi alţi lideri politici, domnul Boc de la PD-L, domnul Geoană de la PSD, sunt într-o frumoasă campanie electorală. Ei cred că această atitudine populistă le va aduce voturi. Şi eu sunt în campanie electorală şi am spus, şi mai spun odată, sunt convins că nu este o atitudine populară ce fac eu din punct de vedere politic, dar este o atitudine responsabilă. Nu vreau ca această creştere salarială nesustenabilă economic poimâine să se întoarcă împotriva noastră reaprinzând inflaţia şi devalorizând moneda naţională. Practic, ce se dă cu o mână, se recuperează pe parte cealaltă pentru că mecanismele economice corectează aberaţiile politice”, a explicat Tăriceanu.

„Dar v-am spus eu că vor fi bani în aprilie?”

În ceea ce priveşte ordonanţa de urgenţă adoptată marţi de Guvern, prin care se amână aplicarea „legii 50%”, premierul Călin Popescu Tăriceanu a explicat că este foarte posibil ca banii necesari pentru o asemenea mărire să nu existe nici în primăvara anului 2009. „Dar v-am spus eu că vor fi bani în aprilie? Din decizia de azi trebuie să se înţeleagă că într-o democraţie parlamentară cum este România mandatul unui parlament şi al unui guvern ţine patru ani, că actualul Guvern, cu o lună înainte de alegeri, nu este corect, nu este moral, să angajeze măsuri care vor viza următorul Guvern. Prin urmare, se aşteaptă alegerile, că suntem cu o lună înainte. De aceea fac presiuni şi sindicatele, că consideră că Guvernul este la strâmtoare, şi pentru cinci săptămâni nu o să aibă încotro şi o să dea. Acest lucru este total incorect. Este de sarcina viitoarei majorităţi politice parlamentare, ca va degaja un Guvern, să stabilească care sunt politicile economice şi, evident, politicile salariale”, a spus premierul.

„Se lasă suficient timp viitorului Parlament şi viitorului Guvern să analizeze şi dacă vor fi condiţii economice internaţionale sau din regiune mai bune. Oricum, tot nu se va putea discuta de o majorare de 50%, ci de o majorare de 50% în trepte. Dacă în învăţământ se va proceda la o reformă fundamentală, care să fie bazată pe calitatea actului de învăţământ, atunci s-ar putea ca unora dintre profesori să li se poată majora salariile chiar cu până la 50%”, a mai declarat Tăriceanu.

Guvernul va găsi alte soluţii dacă Parlamentul refuză ordonanţa

Executivul va fi pregătit în cazul în care Legislativul la respinge ordonanţa de urgenţă. „Vom găsi o altă soluţie, nu ştiu dacă va fi o altă ordonanţă de urgenţă. Cât voi fi prim-ministru, o astfel de măsură nu va fi pusă în aplicare, nu din ambiţie, ci pentru că va duce la năruirea economiei româneşti. A ceda în faţa unor populisme emanate de Boc, de Geoană şi de preşedinte cu o lună înainte de alegeri nu cred că este o soluţie politică foarte înţeleaptă", a spus Tăriceanu

Mai mult, premierul a declarat că nu este nevoie ca Executivul să demisioneze, dar a admis că se poate confrunta cu o moţiune de cenzură, dacă sunt strânse semnăturile necesare. (M.T.)



Recommended Money Makers

  • Chitika eMiniMalls
  • WidgetBucks
  • Text Link Ads
  • AuctionAds
  • Amazon Associates